Thursday, August 19, 2010

Keith Haring t-shirt




Aku memang suka cerita pasal art walaupun tafsiran aku agak terkeluar dari pagar. Dalam ujian kerjaya pun tahap seni aku adalah kedua tertinggi selepas kerjaya berasaskan sosial. Ini bermakna tak banyak sesudu dua mesti ada unsur art dalam diri aku. Hehehe. Malah, dalam dunia bundle pun nak di-art-kannya. Melampau, bak kata jiran aku.

Kali ni aku mengenengahkan lagi satu koleksi t-shirt bundle yang mengambil design dari seorang pelukis handalan yang mana ianya telah dihidupkan kembali oleh Uniqlo. Kalau tak ada Uniqlo, mungkin kita amek port pun sapa Keith Harring ni.

Sesiapa yang into pop art mesti dah biasa dengar Keith Haring ni. Dia sekali lah geng-geng dengan Jean Michele Basquiat. Sama-sama menconteng dinding. Bikin grafiti sebelum glamour dengan hasil seni mereka. Kalau Jean Michele Basquiat mati sebab overdosed dadah, Keith Haring lain pulak ceritanya. Sebab AIDS. Ringkasnya, Keith Haring adalah seorang pelukis yang berjaya yang mana dia telah melakukan lebih 100 pameran solo dan berkumpulan. Antara mereka yang pernah berkolaborasi dengan Keith Haring adalah Yoko Ono, Madonna dan satu lagi nama berhantu, Andy Warhole. Dengan mengenengahkan konsep kelahiran, peperangan dan seks dia telah berjaya menarik masyarakat ketika itu untuk memperingati bahasa visualnya pada abad ke 20. Membebel lebih-lebih pulak aku ni. Nak jual baju bundle ke nak cerita pasal seni? Damn, son!

Saiz L tapi berbadan saiz pun boleh pakai pasal t-shirt ini tak labuh. Tanpa cacat cela. Kondisi 90 % ok-ok , 100 % cotton dan masih boleh dibawak berjalan ke shopping mall. Pada kadar harga serendah RM35 anda boleh memilikinya untuk berjalan-jalan dengan rakan dan taulan bercerita soal seni pop masa kini. Sekian sahaja saya melaporkan untuk jalan-jalan cari penyakit berjangkit.

1 comment: