Tuesday, August 31, 2010

Cannibal Corpse-Gallery of Suicide (1998) tour shirt




(reka bentuk bahagian belakang berserta dengan tarikh tour)


Engko tau apa teman perempuan aku sms siang tadi? " (Raya) tau pulak pakai elok-elok ye? Ingat tau pakai baju tengkorak je."


Pedih tu memang pedih. Buat pekak telinga sudah. Orang perempuan memang begitu. Tapi ini kenyataan yang harus diterima bagi penggemar muzik berat. Aku tak suka dianggap mat metal atau mat muzik Eddie Hamid. Cukuplah aku dikatakan antara penggemar muzik berat dan pantas. Jadi ini semua asam garam perjuangan kita dalam mempertahankan minat yang keterlanjuran nih. Ye lah, kebanyakan kugiran yang muzik berat seringkali menggunakan ilustrasi yang berteras jembalang, tengkorak, darah dan paling relaks pun gambar peperangan untuk cover hasil muzik mereka. Di sini lah aku tengok uniknya kreativiti penggiat muzik berat tak kira hardcore, punk, metal, grind dan entah pejadah lagi di luar sana. Kita dapat lihat bagaimana ilustrasi itu sendiri mampu menceritakan mesej yang cuba disampaikan dan betapa pentingnya untuk kita mengkaji mesej tersebut bagi melihat pemikiran dan terjemahan emosi para pemuzik berkenaan. Yang baik jadikan tauladan yang buruk kau jangan pedulikan. Layan muziknya sahaja pun dah cukup puas.


Dulu masa aku budak-budak, aku fikir begini, "Rugilah beli kaset (e.p RM9.50, full length RM14.50 edaran Valentine Sound Production, haha) mahal-mahal tapi orang yang muzik tak penat. Tak berbaloi. Tak keluar peluh. Main seketul-seketul nak buat apa?" Sekali dengar muzik-muzik begini aku akan berkata dalam hati, " Hah, lagi. Laju lagi! Padan muka kau. Penat! Hah! Lenguh kan tangan kau?" Yelah budak-budak dulu. Mana tau apresiasi seni....


Jadi, pada hari ini aku nak tolaklah salah satu koleksi bundle kesayangan aku. Kugiran death metal era 90 an yang dikatakan antara lagenda muzik jenisan ini. Band ini tidak pernah terlepas dari kontroversi. Muzik agresif. Liar. Solo berterabur. Dram tegang urat tangan seminggu. Suara garau macam harimau nak mengawan. Bagi band ini lirik mereka tidak berkecenderungan ke arah politikal, keagamaan dan sebagainya. Mereka dilihat cuba mengambil inspirasi dari filem-filem seram dan mereka mahukan lirik mereka seolah cerita seram yang pendek. Mereka mengaku ada menulis mengenai pembunuhan tetapi ianya sekadar fiksyen bukan untuk menggalakkan budak-budak baru nak naik di luar sana untuk membunuh ayam jiran, binatang peliharaan mereka mahupun cicak tokek (haha...). Album dirakam dari 1997 hingga 1998 di Morrisound Recording yang terletak Tampa Florida. Ia diriliskan pada 21 April 1998 seiring dengan itu, tour pun dilancarkan kalau tak silap aku lah. Maka mengembaralah mereka mencari kehidupan seorang bintang metal terkenal (peh, beriya!).


Baju ini masih dalam keadaan yang baik (95%). Tiada lubang. Warna pun okay tak lusuh sangat. Maklumlah bundle. Masih boleh digayakan dengan santai ke acara gig mahupun ke pasar untuk membeli ayam pencen dan daging batang pinang sempena hari raya. Saiz XL. Mereka yang bertubuh L, M atau S masih boleh memiliki t-shirt ganas ini. Tapi, pandai-pandai la kau alter. Untuk itu aku mengisytihar ia berharga RM 60 berserta kos penghantaran. Kalau dapat hantar dalam sebelum raya ni, boleh jugak aku utuskan kepada si pembeli barang sekeping dua kad raya, ye tak?

Pecah kaca pecah gelas
sudah baca harap balas

haha

No comments:

Post a Comment